گروه ادب و هنر: خانه سینما نخستین گزارش حضور هیات اعزامی سینمای ایران به اسکار را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: عصر جمعه تام شراک رئیس جدید و سید گانیس رئیس سابق آکادمی علوم و هنر‌های سینمایی و 5 نفر از میهمان‌های آکادمی که چندی پیش به دعوت خانه سینما به تهران آمده بودند، ضمن خوشامدگویی به هیات سینمای ایرانی، شام را میزبان سینماگران ایرانی بودند.

در این میهمانی، شرکت کنندگان با یکدیگر درخصوص مسائل مورد علاقه و مشترک گفت‌وگو کردند. پس از آن جلسه، دیدار چهره به چهره با حضور سینماگران ایرانی با مخاطبان در دانشگاه یوسی‌ال‌ای به مدیریت سید گانیس به‌مدت یک ساعت و نیم برگزار شد.

در این نشست نخست سید گانیس رئیس سابق آکادمی با برشمردن ویژگی‌های سینمای ایران گفت: ما چند وقتی است که متوجه شده‌ایم ما آکادمی سینمای آمریکا نیستیم بلکه آکادمی فیلم هستیم و بر همین اساس سعی کردیم با دیگر سرزمین‌ها ارتباط برقرار کنیم.

نخست به ویتنام و بعد به ایران رفتیم. در دیدارمان از ایران متوجه شدیم که سینمای ایران بیش از یکصد سال قدمت دارد و این یعنی همطراز با قدمت سینمای آمریکا. وی افزود: ما در ایران با نکات شگفتی مواجه شدیم با سینمایی زنده و مردمی با معلومات و اطلاعات عمومی بالا.

سیدگانیس با اظهار تأسف از ممنوع‌الخروج شدن 2 تن از میهمانان، ابراز امیدواری کرد که آنها نیز بتوانند به‌زودی به جمع سینماگران ایرانی در آمریکا بپیوندند. نکته قابل توجه در معرفی سینماگران، اینکه حاضران با شنیدن اسم ابراهیم حاتمی‌کیا با دست زدن‌های ممتد از او استقبال ویژه کردند.

مشکل را حل کنید

محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما و یکی از هنرمندان که راهی آکادمی اسکار شده است، در گفت‌وگویی تلفنی با ایسنا، درباره‌ بازماندن میرطهماسب و معتمدآریا از این سفر گفت: مقدمات این سفر به بیش از 3 ماه پیش و حتی ابتدای امسال برمی‌گردد و این اصلا بحث جدید امروز و دیروز نیست.

برای اینکه یک گروه از ایران بتوانند در این سفر حضور داشته باشند - برنامه‌ای که ما مشابه آن را برای اعضای آکادمی اسکار در تهران داشتیم- این سفر مقدماتش پیگیری شد.

عسگرپور یادآور شد: اگر به ما اطلاع داده می‌شد که در بین اسامی که اعلام شده است، 2تن از هنرمندان مشکلی برایشان وجود دارد، به هر حال ما برای حل این مشکل تلاش می‌کردیم یا همکارانمان را مجاب می‌کردیم تا فرودگاه نیایند و شرایطی فراهم نشود که جلوی مردم، دوتا از همکاران ما را پاسپورت‌هایشان را بگیرند.

وی گفت: چون هیچ توضیحی نه قبل و نه بعد این ماجرا داده نشده، به‌نظرم این موضوع برای مجموعه مدیریت فرهنگی و مدیریت کشورمان خوب نیست. مدیرعامل خانه سینما در بخش دیگری از این مصاحبه از مسئولان کشور، رئیس‌جمهور، وزیر ارشاد و معاونت سینمایی درخواست کرد تا هنوز که فرصت برای حضور این دو هنرمند در این سفر باقی است، این مشکل را به‌گونه‌ای حل بکنند.

کد خبر 92516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز